Begin augustus gaat de nieuwe site voor de Olympische Spelen in Peking de lucht in. Bezoekers van deze site weten één ding zeker: ze hoeven niets te missen. Tijdens de Spelen biedt de NOS op internet tegelijkertijd maar liefst 13 verschillende live TV-kanalen aan vanuit Peking; Nederland 1 en 12 directe live-kanalen.
Biedt Nederland 1 de hoogtepunten van alles wat er gebeurt op de Spelen, op
de website bepaalt de bezoeker zelf naar welke van de 28 Olympische sporten
hij kijkt. Maar de speciale Olympische site biedt meer dan alleen alle live
videokanalen. Ook samenvattingen, hoogtepunten, statistieken, uitslagen en
‘on demand’-content zijn 24 uur per dag op internet te vinden.
De sportbeelden worden waar mogelijk voorzien van aanvullende statistieken en
doorlopend worden de tussenstanden, uitslagen en uitgereikte medailles
bijgehouden. Op internet besteden we bijzondere aandacht aan de Nederlandse
sporters die deelnemen aan de Spelen. Door middel van speciale feeds, die ook
te volgen zijn via Twitter, Hyves en speciale widgets, worden de prestaties
van de Nederlanders van minuut tot minuut bijgehouden.
Het hart van www.nos.nl/os2008 is het
complete en overzichtelijke spoorboekje van de Olympische Spelen. Het
spoorboekje wordt dynamisch aangeboden; de gebruiker vinkt aan welke sporten
hij interessant vindt en de rest verdwijnt uit het schema. Op die manier is
de programmagids te personaliseren en kan de bezoeker zelf een selectie maken
uit de sporten die hij wil volgen. Vanuit het wedstrijdschema klikt de
gebruiker direct door naar de live videokanalen.
Videopagina
Op de speciale videopagina kunnen alle hoogtepunten en samenvattingen direct
teruggekeken worden. NOS Studio Sport maakt de hele dag door updates
van de beelden. Alle records, belangrijke wedstrijdmomenten, interviews en
uitslagen zijn terug te vinden op internet. Op nos.nl/os2008 vindt de bezoeker op ieder
moment onmiddellijk het laatste nieuws.
De website is complementair aan het overige aanbod van de NOS. De
functionaliteit sluit aan bij de veranderende behoeften van de
nieuwsconsument. Via internet, mobiel, Twitter, Hyves, teletekst, radio en
televisie wil de NOS een zo breed mogelijk publiek bedienen en content
verspreiden via zoveel mogelijk platforms.
De lancering van deze site is een logische vervolgstap in een proces waarin
de NOS internet als volwaardig medium is gaan beschouwen. De NOS doet op
internet dan ook meer dan alleen het doorgeven van TV- of radiosignalen en
wil de mogelijkheden die de nieuwe media bieden ten volle benutten. Eerder
werden de websites van het EK Voetbal, het wielrennen en het schaatsen zeer
goed bezocht.